Friday 16 June 2023

Pengalaman bersalin anak ke 5 di KPJ Dato' Onn

Assalamua'laikum..

Saya nak review lagi pengalaman bersalin anak ke-5 di KPJ Dato' Onn. 8 bulan lepas bersalin anak ke-4, saya pregnant lagi. Masa ni memang menyusu penuh dan period pon x datang lagi. Rezeki dapat baby sebelum sempat pasang implanon.. 

Due saya 10/6, tapi saya amik maternity leave awal pada 1/6 sebab rase xlarat nak berjalan jauh. Macam biasalah time2 dekat nak bersalin ni saspen dia semacam nak tentukan false contraction ke contraction sebenar.. Pada 7/6, saya da start contraction pagi tu tapi masih false lagi.. tengahari sampai ke petang dah x rase sakit dah. So dah siap kemas2 barang sebab da dekat due. Kul 2am saya terjaga p toilet tengok2 ada tanda darah kat pantiliner tapi x banyak. Terus kejut suami untuk pergi ke hospital. Ni la 1st baby yang ade keluar tanda. Rase cuak jugak ya. Sampai hospital suami daftar dulu kat kecemasan, saya terus ke labour room untuk cek CTG.. bila tengok CTG contraction x kerap lagi kebetulan Doktor Idayu pon ada baru lepas emergency ceaser sorang patient ni. Bila cek bukaan dah 3cm. Sebab contraction x kerap lagi doktor suruh admit wad dulu dan plan pagi esok ke labour room cek bukaan n CTG. Lepas daftar, suami terus ke labour room. Pastu nurse hantar kami ke wad. 


Ni la pandangan wad saya ceriakan. Bilik dia x sebesar bilik sebelum saya post sebelum ni. Tapi selesa sebab single bed. Husband cam biasa boleh teman. Ada sofa bed untuk tido.


So kami sambung tido di wad. Pagi dalam kul 9.30 nurse datang cek CTG dan doktor datang cek bukaan. Bukaan masih 3cm dan contraction masih belum kerap. Doktor propose untuk induce guna pitocin. Kul 10am start induce, sakit ya induce ni.. alhamdulillah contraction kerap 2min seperti yang doktor nak, pukul 2pm cek bukaan dah 5cm, doktor proceed pecahkan air ketuban dan pukul 2.16pm saya dah rasa sakit nak meneran. Alhamdulillah Allah mudahkan, rasa kejap je teran baby dah keluar. Lahirlah si comel Rania Alisa seberat 3.25kg. Doktor letak baby di dada, masa ni suami potong tali pusat baby. 

Rehat 2 jam di labour room untuk doktor monitor keadaan kita. Baby dihantar ke nursery. Kul 4 lebih nurse datang bersihkan darah, tukar pad semua dan hantar balik wad. Sebab nak BF so ward in bersama baby. Nurse pon ade datang jenguk juga untuk tanye khabar. Esoknya pukul 11 doktor datang wad cek dan boleh discharge pada pukul 2pm. Suami settlekan bil semua and total charge kali ni RM3900++



No comments:

Post a Comment